Vieraskynä: Karibian risteily Celebrity Equinoxilla

Risteilykeskuksen blogin vieraskynään tarttuu tällä kertaa Passionate Traveller -matkablogin Kirsi, joka tunnetaan intohimoisena risteilyreissaajana. Kirsi kävi helmikuussa lomailemassa perheensä kanssa Karibialla ja kirjoitti kokemuksistaan mielenkiintoisen jutun blogiimme. Lue Kirsin juttu alta!

Kaikki löytyy saman katon alta

Perheemme on tykästynyt risteilylomiin ja eipä se mikään ihme ole, sillä saman katon alta saa kaiken lomaan liittyvän. Erilaisia ravintoloita, baareja, viihdettä kuten musikaaleja ja teatteriesityksiä, luentoja, aktiviteetteja kaiken ikäisille, vaihtuvia kohteita sekä mielenrauhaa merimaisemista. Kun tuohon lisätään tasokas hytti ja hyvä palvelu eikä tarvittaessa ruuista, juomista, esityksistä tai aktiviteeteista tarvitse maksaa laivalla mitään, on risteily hinta-laatusuhteeltaan erinomainen valinta.

Celebrity Equinoxin aurinkokansi on tyylikäs

Helmikuussa 2019 suuntasimme jälleen viikon risteilylle ja reittinä meillä oli Itäinen Karibia. Premium-varustamo Celebrity Cruisesin upea Celebrity Equinox vei meidät viikon aikana neljään eri kohteeseen ja me tietysti otimme ilon irti Concierge-luokassa matkustamisesta, laivan palveluista sekä satamakohteista. Kapteeniksemme osui instagram-julkkis Kate McCue, jonka iloinen ja ystävällinen asenne matkustajia kohtaan oli ihan omaa luokkaansa. Kate ilahdutti matkustajiaan viimeiseen saakka ja risteilyn loppumisaamuna hän jopa kätteli meidät kaikki risteilyllä olleet laivan ulko-ovella. Ihan pieni homma se ei kuitenkaan ollut, sillä risteilyllämme oli yli 2 800 matkustajaa.

Concierge-luokan etuja

Celebrity Equinox on tyylikäs ja aikuiseen makuun suunnattu laiva, joten vesiliukumäet, kiipeilyseinät sekä muut vauhdikkaat aktiviteetit puuttuvat laivalta. Se myös näkyy asiakaskunnassa, joka koostuu pääsääntöisesti yli 45-vuotiaista, eikä lapsiperheitä laivalla paljoa ole. Meille 45+ aikuisille laiva sopi ohjelmistoineen erittäin hyvin, mutta hieman minä pelkäsin teini-ikäisten lastemme viihtymistä ilman huikeita vesiliukumäkiä ja muita vauhdikkaita aktiviteetteja. Pelko oli kuitenkin turha, sillä ohjelmaa ja tekemistä oli tarjolla mukavasti teineillemme, uima-allaskannella viihdyttiin ilman vesiliukumäkiäkin ja aluksen grilli sekä buffetin valikoima pitivät nälän mukavasti loitolla. Erityiskiitosta teineiltä tuli vaihtuvasta jäätelövalikoimasta, joka sai tämänkin naisen eksymään ehkä vähän liian usein jäätelötiskille.

Ruokailu on suuressa osassa risteilyllä

Risteilyaluksilla ateriointi onnistuu yleisimmin mihin vuorokauden aikaan tahansa ja syödä voi niin usein kuin huvittaa. Ruotsinlaivoista poiketen risteilyaluksen buffetista voi viedä hyttiin ruokaa, ja mehän käytimme tilanteen hyväksi. Buffetista tarttui päivittäin matkaan niin suolaista kun makeaakin syötävää hytin parvekkeella nautittavaksi, mutta aamupalat me söimme buffetissa tai tilasimme huonepalvelun kautta.

Aamiaisen voi tilata myös omalle parvekkeelle

À la carte-illallisia me nautimme kolmena eri iltana vapaavalintaiseen kellonaikaan aluksen pääruokaravintolassa. Perhettämme ja aikatauluamme palveli parhaiten Celebrity Select-kattausvaihtoehto, jolloin päätimme itse ruokailuajan eikä pöytäämme tullut tuntemattomia. Pelko vaihtuvista tarjoilijoista ja henkilökohtaisen palvelun puuttumisesta oli kuitenkin turha, sillä jokaisella kerralla varustamo sijoitti meidät samalle alueelle ravintolassa, joskin pöytä oli eri joka kerralla. Tarjoilijat pysyivät pääosin samoina, henkilökunta tunnisti asiakkaansa ja palvelu oli siten myös henkilökohtaista.

Risteilylomalla olisimme pärjänneet aivan hyvin maksuttomien ruokaravintoloiden tarjonnalla, mutta yhtenä iltana kävin mieheni kanssa syömässä aluksen maksullisessa Murano-ravintolassa. Ranskalaiseen fine-diningiin keskittyvän Muranon annokset saivat tyytyväiset hyväksynnät sekä tältä kasvissyöjältä että lihaa rakastavalta mieheltäni, eikä puitteissakaan ollut vikaa. Tunnelmallinen ravintola sopi erinomaisesti romanttiseen illalliseen ja lisätunnelmaa ateriointiin toi annokset, joista osa viimeisteltiin tai valmistettiin pöydän vieressä. Oma illallisemme huipentui jälkiruokana tarjottuihin täytettyihin kreppeihin, joiden oheen tarjoilija valmisti pöytämme vieressä liekitetyt mansikat.

Laivalta löytyy upeasti sisustettuja ravintoloita

Stressitöntä saarihyppelyä

Ei laukkujen pakkaamista, purkamista taikka hotellin vaihtoa, joten risteilyaluksella usealla saarella vierailu yhden loman aikana onnistuu vaivatta. Me tosiaan pysähdyimme viikon aikana neljällä eri saarella ja liikuimme kohteissa joko itsenäisesti tai varustamon järjestämillä retkillä.

Ensimmäisenä kohteena meripäivän jälkeen meillä oli Puerto Ricon San Juan. Laiva saapui San Juaniin vasta kello 15.30, joten pääsimme nauttimaan meripäivän suomista eduista vielä alkupäivän ajan. Laivan saapuminen satamaan oli miellyttävää seurattavaa, sillä aluksen perästä menosuuntaan katsottuna vasemmalla puolella laivaamme tervehti upea El Morron linnoitus. Laiva saapui aivan vanhan kaupungin laitamille, joten teimme itsenäisen kävelyretken vanhassa kaupungissa ja palasimme laivalle auringonlaskun aikaan.

San Juania seuraavana päivänä laivamme saapui St. Thomasiin. Koska St. Thomas oli meille jo aiemmilta kerroilta tuttu, suuntasimme laivayhtiön retkellä upealle St. Johnin saarelle ja siellä olevalle Trunk Bayn rannalle, jossa oli hyvät snorklausmahdollisuudet. Mies ja lapset viihtyivätkin vedessä koko rantahetken, mutta minä tyydyin nauttimaan auringosta ja silmiini avautuvista näkymistä. Eipä se mikään ihme ollut, sillä luonnonsuojelualueella sijaitseva Trunk Bay on mainittu useammallakin maailman kauneimmiksi mainittujen rantojen listalla.

Karibianmeren upeat maisemat hivelevät silmiä

Kolmantena satamana meillä piti olla Dominikaanisen tasavallan Punta Cana, mutta kapteenimme päätti sääolosuhteiden takia ankkuroitua samaisen valtion Samanáan. Päiväsuunnitelmamme meni siltä osin uusiksi ja rantapäivä vaihtui pieneen kävelyretken Samanássa. Maissakäynnin kohokohta oli kuitenkin yhteysaluksilla liikkuminen, sillä laivamme jäi merelle ja meidät matkustajat kuljetettiin maihin laivan omilla pelastusveneillä. Yleisimmin laivat kiinnittyvät satamakohteissaan laituriin, joten laivan jääminen merelle oli harvinaista herkkua meille risteilykonkareillekin.

Yhden leppoisan meripäivän jälkeen saavuimme viimeiseen satamaamme, Bahaman Nassauhin. Mies suunnisti lasten kanssa laivayhtiön retkelle ja otti ilon irti pikaveneajelusta, mutta minä jäin pienoisena vauhdin pelkurina nauttimaan hiljaisesta laivasta. Hieman haikeat tunnelmat minulla äidin omasta vapaahetkestä huolimatta silti oli, sillä kyseessä oli viimeinen päivä ennen Miamiin paluuta. Illalla meillä oli jäljellä enää laukkujen pakkaus ja niiden luovutus laivayhtiön haltuun satamaterminaaliin toimitettavaksi. Oli se vaan hienoa, ettei tarvinnut raahata painavia laukkuja laivalla ja matkustajaputkessa monen muun matkustajan kanssa.

Risteilyt, ihanan huoleton tapa lomailla!